Fekete dzsihád – Terjed az iszlamizmus Afrika mélyén

2022. január 28. 19:36

Egyre nő a terrorizmussal sújtott országok száma a kontinensen, a helyi eliteknek több szempontból fejtörést okoznak az innovatívan terjeszkedő új ellenségek. Körképünk.

2022. január 28. 19:36
null

Marsai Viktor írása a Mandiner hetilapban.

2017. október 14-én hatalmas detonáció rázta meg Szomália fővárosát. Az Al-Shabaab terrorszervezet egyik tagja működésbe hozott egy kisteherautóba rejtett pokolgépet, miután az ellenőrző pontnál a rendőrök felfigyeltek a gyanús járműre, így nem tudott eljutni eredeti célpontjáig, Mogadishu nemzetközi repülőteréig. A pusztítás erejét növelte, hogy egy közelben álló üzemanyag-szállító teherautó gyúlékony rakománya miatt valóságos tűzvihar söpört végig a területen. A kontinens valaha volt legpusztítóbb robbantásos merényletében 20 épület omlott össze, és a hivatalos vizsgálat szerint 587 ember vesztette életét. A túlélők, hozzátartozók megrázó élményekről számoltak be, egy esetben például egy férfi mindössze felesége leszakadt kezére talált rá, amelyet az ujján viselt gyűrűről ismert fel. A szerencsétlen özvegy és az árván maradt gyermekek esete kapcsán felmerült a kérdés, hogy vajon muszlim temetkezési szertartással el lehet-e temetni egy csonkot, amely a szerettükből maradt. Ez nem egyedi probléma volt: 160 áldozat holttestét, illetve maradványait nem sikerült azonosítani a merénylet után.

A fekete kontinens nem a 21. században ismerkedett meg a dzsihádizmussal: különböző formákban korábban is fel-felbukkant, gondoljunk csak a Szokotói Kalifátus 19. század eleji megalapítójára, Uszmán dan Fodióra vagy a szomáliai nacionalizmus egyik vezéralakjára, Maxamed Cabdulle Xasanra egy évszázaddal későbbről, akik szolgálatukba állították az iszlám szélsőséges értelmezését annak érdekében, hogy elérjék politikai céljaikat. A 20. század második felében aztán az egyiptomi Muszlim Testvériség köpenyéből számos olyan csoport bújt ki, amely kifejezetten erőszakos tanokat hirdetett. Az Al-Káida alapítója, Oszáma bin Láden jelentős inspirációt kapott ezektől a csoportoktól az egyiptomi Ajman az-Zaváhirí révén: a terrorszervezet vezetőjének jobbkeze lett, majd halála után átvette a helyét.

Mentőket segítő civilek egy szomáliai bombarobbanás helyszínén. <br> Fotó: AFP / Abdirazak Hussein Farah
Mentőket segítő civilek egy szomáliai bombarobbanás helyszínén.
Fotó: AFP / Abdirazak Hussein Farah

Az 1990-es években az Al-Káida inspirálta modern iszlamista terrorcsoportok kétféle módon vetették meg a lábukat Afrikában. Egyrészt több ezer, korábban a szovjetek ellen küzdő harcos tért vissza Afganisztánból, aki már magába szívta a dzsihádizmus új szellemét, és fontos szerepet játszott a helyi mozgalmak létrehozásában és működtetésében. Másrészt az évtized mintegy felét maga Oszáma bin Láden is Afrikában töltötte, Szudánból 1992 és 1996 között személyesen felügyelte a kelet-afrikai Al-Káida-csoportok kiépülését. Bár 1998-ban a terrorszervezet pusztító merényleteket hajtott végre Kenyában és Tanzániában, amelyekben több mint 200-an haltak meg, Bin Láden és az emberei ugyanazt a hibát követték el, mint a világ többi részén: egy kifinomult, ideológiai alapokon álló szervezet felépítésére vállalkoztak, amely nem rezonált a helyi igényekre és viszonyokra. Jól mutatta ezt, hogy az Al-Káida első szomáliai próbálkozásai csúfos kudarccal végződtek, mivel külföldi harcosai nem igazodtak el a bonyolult helyi klánstruktúrák között, és folyton attól kellett tartaniuk, hogy valaki elárulja őket.

Sikeresebbek voltak a lokális szereplőkből építkező csoportok, ezek vezetői ugyanis többnyire felismerték, hogy csak akkor van esélyük a túlélésre, ha a globális dzsihádista narratíván túl valami konkrét dolgot is tudnak ajánlani a helyi közösségeknek. Az algériai gyökerű Iszlám Magrebi al-Káida, a szomáliai Al-Shabaab vagy a nigériai Boko Haram helyesen mérte fel, hogy tagjait kevésbé érdekli az arab–izraeli konfliktus aktuális helyzete vagy Washington külpolitikája: sokkal inkább mozgatja őket a helyi kormányokkal szembeni elégedetlenség, a rivális etnikai csoport vagy klán elleni sikeres rabló hadjárat vagy épp a napi betevő megszerzése a családtagoknak. Nem véletlen, hogy az Iszlám Magrebi al-Káida bekapcsolódott a fegyver- és kábítószer-csempészetbe, az Al-Shabaab a klánküzdelmekbe a marginalizált csoportok oldalán, a Boko Haram pedig rendszeresen támadta a biztonsági erőket és a kormányhivatalnokokat, akikben a Csád-tó környékén lakók gyakran csak a távoli főváros korrupt és erőszakos képviselőit látták.

Az afrikai dzsihádista szervezetek megerősödéséhez a véletlen és ellenfeleik szarvashibái is hozzájárultak. A Boko Haram esetében például a nigériai kormányzat törvénytelen eszközökkel likvidálta a csoport karizmatikus alapítóját és vezetőjét, Mohammed Yusufot, aki a saría bevezetését szorgalmazta, és elvetette az erőszak alkalmazását. Yusuf halálával aztán az az Abubakar Shekau került a szervezet élére, aki a kontinens egyik legvéresebb, napjainkig 40 ezer halálos áldozatot követelő terrorhadjáratát indította el azzal érvelve, hogy ez az egyetlen eszköz, amelyből ért a nigériai elit, hiszen lám, a tárgyalásos megoldást szorgalmazó Yusufot is meggyilkolta. Az Al-Shabaab felemelkedéséhez pedig nagyban hozzájárult az etióp hadsereg 2006-os inváziója, amely a harcedzett dzsihádisták vezetése alatt rövid időre egységbe forrasztotta a viszálykodó szomáli klánokat, és ezreket bírt rá a csatlakozásra – nem vallási-ideológiai, hanem nacionalista alapokon.

Nagyobb felbontásért kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!
Nagyobb felbontásért kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!

A szélsőséges csoportok térnyerését segítette, hogy az esetek többségében nem állt velük szemben olyan szervezett hatalom, amely gátat tudott volna szabni felemelkedésüknek. A terroristák vagy bukott államokban vetették meg a lábukat, mint Szomália, vagy olyan törékeny országok periferiális területein, ahol a központi hatalom csak mérsékelten volt jelen, mint Mali vagy Nigéria. Egyes vélemények szerint még az is előfordult, hogy a központi szervek nem is siettek annyira a csoportok felszámolásával. Mali kapcsán például több elemzés azt állítja, hogy Bamako kezdetben nem aggódott az Iszlám Magrebi al-Káida érkezése miatt, mert a terrorszervezet elsődleges területe Algéria volt, és egyfajta gentlemen’s agreement keretében a dzsihádisták nem támadtak helyi célpontokat, az általuk működtetett illegális tevékenységből pedig a helyi hivatalnokoknak – sőt magasabb politikai köröknek – is csurrant-cseppent.

Egy idő után azonban kiderült, hogy a terroristák nem megbízható szövetségesek – viszont sokkal jobban vannak megszervezve, mint partnereik, és fölébük kerekedtek. Még 2016-ban is arról nyilatkozott több szomáli, hogy vitás ügyeik rendezésére a kormány ellenőrzése alatt álló területről inkább átmentek az Al-Shabaab által működtetett bíróságokra, mert azok kevésbé korruptak, és megbízhatóbbak, mint a hivatalos szervek. A Csád-tó medencéjében pedig arról számoltak be helyi lakosok, hogy az első érdemi egészségügyi szolgáltatásokat nem az államtól, hanem a területet ellenőrző dzsihádistáktól kapták. Mindez mutatja egyébként e szervezetek innovatív képességeit is. A szélesebb közvélemény csak az Iszlám Állam iraki és szíriai felemelkedésekor találkozott azzal, hogy szélsőséges iszlamista csoportok területet ellenőriznek és közigazgatást működtetnek, az Al-Shabaab viszont már 2009-től három magyarországnyi terület és ötmillió ember napi életét szervezte meg, a Boko Haram pedig ugyanezt tette Nigériában nyolcvanezer négyzetkilométeren. Egyszerre nevetséges és végtelenül elszomorító, hogy Szomáliában az a mondás járja: az országban az utóbbi egy évszázadban senkinek nem sikerült adót beszednie, kivéve az Al-Shabaabot. Az afrikai dzsihádista szervezetek az internetben rejlő lehetőségeket is kihasználják, legyen szó toborzásról, pénzszerzésről vagy narratívájuk propagálásáról.

Az etnikai és klánfeszültségek a szervezeteken belül is megjelentek”

A helyi viszonyokhoz való alkalmazkodás persze problémákat is okoz, nevezetesen a helyi dinamikák és kihívások megjelenését a szervezetekben. Bármely mozgalmat nézzük is, a szélesebb toborzással az etnikai és klánfeszültségek a szervezeteken belül is megjelentek, és gyakran súlyos problémák forrásává váltak; az Al-Shabaab csak véres belső tisztogatásokkal, a Boko Haram pedig szakadással tudta kezelni a helyzetet. Az idő múlása sem tett jót a csoportoknak: tíz év háborúskodás után egyre többen kérdezték, hogy hol van már a vágyott, sokszor megígért új világ, amelyet a saría és a jólét jellemez majd. Emiatt az Iszlám Állam megszületésével sokan az új globális hálózat felé fordultak, azt remélve, hogy majd az hozza el a szép új világot. Hamar kiderült azonban, hogy a helyi szervezetek néhány technológiai újításon kívül, mint a közösségi média professzionális használata vagy a drónok megjelenése, nem sok mindenre számíthatnak.

A Boko Haram fogságából kimentett nigériai gyerekek 2020 decemberében. <br> Fotó: AFP / Kola Sulaimon
A Boko Haram fogságából kimentett nigériai gyerekek 2020 decemberében.
Fotó: AFP / Kola Sulaimon

Afrika – és a világ – tragédiája azonban az, hogy a terroristák ellenfelei, a helyi politikai elitek gyakran még kevesebbet tanultak és fejlődtek, mint a szélsőségesek, sőt gyakran megosztottabbak és szűkebb látókörűek náluk. Az utóbbi évek másik szomorú fejleménye, hogy az afrikai dzsihádista szervezetek regionalizálódnak, és kihasználva a kontinens porózus határait, illetve a mindenütt tetten érhető elégedetlenséget, gyorsan terjednek át más, békés országokra. Ennek dinamikáját jól mutatja, hogy az ACLED amerikai kutatóintézet statisztikái alapján 2009 és 2018 között több mint a tízszeresére, 288-ról 3050-re nőtt a dzsihádista támadások száma Afrikában, s öt ország helyett már tizenhárom szenvedett rendszeres merényletektől. A helyzet azóta tovább romlott: Burkina Faso és Mozambik után a Kongói Demokratikus Köztársaság és Uganda lett a terrorizmus új színtere, és több szakértő is attól tart, hogy a csoportok tovább terjeszkednek a Guineai-öböl felé, illetve a kelet-afrikai partvidéken.

2009 és 2018 között több mint a tízszeresére nőtt a dzsihádista támadások száma Afrikában”

Egészen biztos, hogy a kontinens egyedül nem lesz képes megbirkózni a futótűzzel. Nem véletlen, hogy számos szereplő – köztük Magyarország is – az afrikai katonai szerepvállalás növelése mellett döntött. Az sem, hogy ezzel párhuzamosan egyre nagyobb figyelem hárul azon strukturális kihívások orvoslására, mint a klímaváltozás vagy a mélyszegénység, amelyek kiváló táptalajt jelentenek a dzsihádizmus terjedésének. Kétségtelenül igaz azonban, hogy a megoldás a helyi politikusok és társadalmak kezében van: nekik kell megtalálniuk és kialakítaniuk azt a konszenzust és közös minimumot, amely egységbe forrasztja őket a szélsőségesekkel szemben, s túlmutat a parciális érdekeken és a napi politikai vitákon.

A szerző a Migrációkutató Intézet kutatási igazgatója.

Nyitóképen: Felégetett boltok sora a nigériai Aunóban az Iszlám Állam Nyugat-afrikai Tartománya terrortámadása után. Fotó: AFP / Audu Marte

Összesen 28 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Gèbi
2022. január 29. 03:42
Meg kellene már kezdeni Európából, fokozatosan kiszorítani az iszlám ideológiát vagy hasonlóan a többi iszlám által lezüllesztett területek szintjére süllyed a kontinens.
budapesti
2022. január 29. 02:05
A helyzet sajnos még a térképen látottnál is rosszabb. Az ugandai terrorizmust legalább említette a cikk. De közben a Kongói Demokratikus Köztársaság keleti felén is szinte állandó háborús viszonyok vannak, részben iszlamista banditák miatt. A Közép-Afrikai Köztársaságban pedig iszlamista terrorhadsereg folytat állandó polgárháborút a törvényes kormány ellen. Figyelemre méltó, hogy minderről a nyugati médiában csak gyéren van szó. Szerintem nemigen lehet találkozni olyan értékes és átfogó szemléletű elemző cikkel sem, mint amilyen ez volt. Érdekes még, hogy nem egyszer mintha inkább ködösíteni próbálna a nyugati média. Egyrészt amikor iszlamisták kiirtanak keresztényeket, akkor szinte mindig "vallási konfliktust" említenek. A "vallás" pedig egy szekularizálódott amerikai vagy európai hírfogyasztó számára alapból főként a kereszténység. Szóval könnyen levonhatja a következtetést a néző, hogy "folyton ezekkel a keresztényekkel van baj - csak vallás ne lenne a világon"... Ez szerintem burkolt keresztényüldözés nem egy nyugati ballib hírcsatorna vagy napilap, politikai magazin részéről Aztán a keresztényellenes ballib ateisták mellett (mint az előbbiek) megjelenik a valószínű burkolt iszlamista befolyás is a nyugati médiában az ilyen híreknél. Például érdekesek egy bizonyos Mr. Mehtani kommentárjai az "International Crisis Group" nevű szervezet ("think-tank") részéről, amiket készségesen idéz a brit ballib Reuters, és amelyek elítélik az iszlamista terroristák ellen fegyveresen fellépő afrikai kormányokat. (Hiszen azok még a végén megvédik az igazhitűektől a gyaur keresztény lakosaikat...)
MaBaker
2022. január 29. 00:46
Inkább a kanadai szabadság konvojról írjatok parasztok! A történelem legnagyobb közúti konvoja és a média le se szarja, mert a covid intézkedések ellen jött létre. Mocskos kollaboráns férgek vagytok ti mandis médiamunkások!
vtznmnksr
2022. január 28. 22:46
A muszlim dzsihád sem jó, de a fekete annyival rosszabb, hogy ezek a niggerek sokkal szaporábbak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!