Észt miniszterelnök: Ha Ukrajna elesik, veszélybe kerül egész Európa!
Kaja Kallas szerint Észtországnak esze ágában sincs katonákat küldeni Ukrajnába, de jobb, ha erről Vlagyimir Putyin nem tud biztosat.
Ukrajna örökli az európai NATO egyik legnagyobb problémáját, a sokféle gyártmányú eszközt, gépet, szerkezetet.
Zelenszkij ukrán elnök a franciákat is megkörnyékezte harci repülőgépért. Emmanuel Macron elnök állítólag beleegyezett, hogy többtucatnyi Mirage 2000-est adjanak az ukránoknak, és harminc ukrán pilótát, repülőgépmérnököt francia források szerint már tanítanak a használatukra – írta a Le Figaro.
Amit a gépekről tudni kell: ezekről indíthatók hatékonyan a SCALP-EG francia gyártású cirkálórakéták, pillanatnyilag a leghatékonyabb, legnagyobb hatótávolságú ukrán fegyverek.
Ukrán és nyugati fegyvertechnikusok gyors sufnituningja nyomán ezek a fegyverek elindíthatók az ukrán légierő szovjet időkből származó, az 1960-as évek technológiáját képviselő Szu–24-es változtatható szárnyállású taktikai bombázógépekről, de ez a megoldás nem optimális – olvasható a Világgazdaságon.
Korábban mi is beszámoltunk arról, hogy az ukránok Gripenekre és F–16-osokra is kaptak ígéretet, amelyek legkorábban jövőre érkezhetnek meg és bevetésük nagyjából egy év múlva kezdődhet. Amennyiben mind a három ügylet megvalósul,
Ukrajna örökli az európai NATO egyik legnagyobb problémáját,
a sokféle gyártmányú eszközt, gépet, szerkezetet. Ez vonatkozik a szárazföldi csapatok felszerelésére, a harckocsikra, páncélozott harcjárművekre, a csöves és a rakétatüzérségre, a lég- és rakétavédelemre is. Ezen felül szakértők szerint a karbantartásuk, alkatrész-utánpótlásuk, lőszerigényük kielégítése nagy fejfájást is okozhat.
Legnagyobb számban a dánoktól és a hollandoktól származó, jó állapotú, rendszeresen karbantartott, de
a múlt század nyolcvanas évei technikai színvonalát, a szovjet-orosz MiG–29-esek szintjét tükröző F–16-os gépek szerepelnek a szállítási listán.
A JAS–39-es Gripenek egyszerűbbek, és az európai, ukrán viszonyokra alkalmasabbak az amerikai F–16-osoknál. Lényegesen könnyebb a karbantartásuk és olcsóbb a fenntartásuk. Egy repült óra költsége a Gripennel a töredéke az F–16-osénak.
Nyitókép: GENYA SAVILOV / AFP