A TV Maci nemzeti ikonnak számít, lehetetlen eltüntetni a képernyőkről és még az űrben is járt. „Portrénk” a hatvan éve képernyőkre került mesefiguráról!
2023. április 15. 07:01
p
31
1
26
Mentés
Több nemzedéknyi közös élmény a TV Maci: épp hatvan éve, 1963. április 15-én jelent meg a Magyar Televízióban, ahol az Esti mese szignálfilmje volt és maradt évtizedekig. Mit tudott ez a maci, amitől generációk legalapvetőbb emlékei közé tartozik? Jókor volt jó helyen? Jó volt a reklámja? Nem voltak versenytársai? Nézzük az alapokat és a kulisszatitkokat!
Kellene egy filmecske – Maci és a riválisok
A történet az 1960-as évek elején indult, amikor is a Magyar Televízióban még csupán esti mesét olvastak fel a gyerekeknek, mindenféle sallang nélkül. Egyszer csak a szerkesztőség gondolt egy merészet:
mi volna, ha ezekhez a felolvasásokhoz felvezető és lezáró filmecskéket készítenének?
Fontos tudni, hogy a tévé gyermekosztálya a megalakulásától kezdve közvetített és készített bábjátékokat, gondoljunk csak a Futrinka utcára vagy a Mazsolára. Ezen tapasztalatok alapján a szerkesztők rájöttek, hogy a báb kiválóan használható a televízióban, hiszen kiváló szórakoztató, nevelő eszköz.
Mráv Noémi írja a maciról szóló alapos és megvilágító tanulmányában: „A televíziós bábműsorok eltérnek a színházi előadásokéitól. Az alapvető eltérés sajátosságai a következők: a bábu mozgását nem korlátozza színpad, paraván; a bábu és környezete között közvetlenebbé, életszerűbbé válik a kapcsolat;
a tévé közel hozza a bábut a gyermekhez,
és nem utolsósorban meg tudja bontani azt az egysíkú szemléletet, ahogyan a színházban ülő néző látja a bábelőadást. Ám a bábunak a tévében sokkal karakterisztikusabbnak kell lennie, mint a színházban, hogy jellemét kifejező külseje nagyobb hatást tudjon gyakorolni a nézőre. Ezáltal a báb élvezhetőbbé, a műsor hatásosabbá válik. Nem utolsósorban pedig a bábműsorok hanghatását is tökéletesíteni tudja a televízió.”
Persze nem a maci volt az egyetlen főcím-kísérlet, íme, a felmerült variációk:
1. A Fogmosó mackó
2. Gombócka vagy Gombóc tündér
3. A Fogócska
4. Göncölszekér
5. Fáni boszorkány
6. Tv-Bébi
A mesefőcímek közül aztán a közönségnek kellett volna kiválasztania, melyik legyen az állandó figura, tudjuk meg. Mackónk végül mindent vitt, leradírozta a vetélytársakat!
De nézzük röviden a többieket: a Gombóc tündér elkészült, még külön sorozatot is készítettek vele, egy ideig felváltva vetítették a macival, de annak népszerűségét nem sikerült megtörnie. A Fogócskában egy egér-, egy cica- és egy kutyusbáb kergette volna egymást, majd az egér bekapcsolja a tévét, a mesehallgatás után pedig egy közös kosárban alszanak el. A Göncölszekér-főcím egy csillagos, színpadi függöny széthúzásával kezdődött volna, ezután indult volna a mese, majd a végén összehúzzák a függönyt: a függönyön aztán a Göncöl hét csillaga összekötődik, és olyan szekért formál, amelybe fáradt babák, mackók, labdák másznak be, és indulnak pihenni. A boszorkány történetében egy gyerekkéz rakosgatta volna az építőkockákat, gyöngyöket, de egy kis kölyökkutya mindent felborít, szétszór. A mese végén a könyvből előlépő boszorkány dolga lett volna összesöpörni mindezt.
A kissé futurisztikus Tv-Bébi egy kisképernyős tévékészülékről szólt volna
egy kisképernyős tévékészülékről szólt volna
(ő a főhős, alias Tv-Bébi), aki nagyképernyős mamája válláról veszi le a gondokat. Amíg a nagyképernyős anyuka mosogat, a bébitévé megtisztítja képernyőjét, összerakja játékait, majd amíg a mama mosogat, bekapcsolja magát a hálózatba, és vetíteni kezdi az esti mesét.
„Szép álmokat, gyerekek!”
Elkészült tehát a főcím egy mackóval, aki este lefürdik, megmossa a fogát, megnézi az esti mesét, majd elmegy aludni. „Szép álmokat, gyerekek!” – ezzel a címmel kezdődött a műsor, amivel az akkor még fekete-fehér főhősünk berobbant a köztudatba. Nem túlzás, a TV Maci valósággal tarolt.
A nézők valódi és különálló meseszereplőnek tekintették,
nem csupán egy felvezetőnek. Záporoztak a kérdések: Mi a neve? Fiú vagy lány? Miért hord fodros bugyit, ha fiúsan köp? Van-e családja, hol az anyukája? Hol lakik? Mik a szokásai? Így tovább a végtelenségig.
A gyerekosztály jelentésében ez áll: „Bár ez az első, saját készítésű kockázott bábfilm inkább csak kísérletnek tekintendő, máris igen nagy népszerűségnek örvend:
a mackó fogmosásának sercegésére egész játszóutcák néptelenednek el ma már a fővárosban.”
A TV Maci első verziója közel húsz évig, 1963-tól 1981-ig futott. A forgatás a lehető legegyszerűbb módon, egy lakásban berendezett stúdióban készült: a Mackó lakhelyét egy babaház adta.
Köber Tibor animátor, a makettműhely vezetője és Kende Márta rendező a maci felvételén dolgoznak (emlekmacko.hu)
A Maci „szülőanyjának” Bálint Ágnest tekintik: egyrészt találta ki a forgatókönyvet, amin azóta sem változtattak, csak kibővítették életképekkel. Másrészt ő választotta a macifigurát főszereplőnek, mert úgy gondolta, hogy a legtöbb gyerek mackóval alszik el. Kevesen tudják, de a TV Maci eredetileg,
Bálint Ágnes verziójában egy mackókunyhóban élt volna, ahol tüzet rak, fát vág,
és szokásai a falusi környezetet mutatták volna be, ám a televízió vezetése a panellakás-hangulatot preferálta. Hát, igen.
Bálint Ágnes ragaszkodott ahhoz is, hogy a maci „alvókát”, „nyunyókát” kapjon. Ez lett kezdetben Valérka. A TV Maci bejelentkezését zenei háttér is kísérte: Vajda József fagottművésztől hallhatjuk a dallamot, ami eredetileg a Dörmögő Dömötör című rádiójáték zenéje volt.
1968 után már az is láthatóvá vált, milyen színű ruhát hord a mackó, és hogy valójában nem fekete, hanem barna: megérkezett a színes tévé.
Bálint Ágnes (emlekmacko.hu)
Maci az űrben
A Maci átütő sikerére jellemző, hogy még a világűrbe, a súlytalanságba is elkísérte Farkas Bertalan magyar űrhajóst 1980-ban. Utóbbi esetről így írt a Délmagyarország 1980. május 31-én: „Farkas Bertalan csomagjából előkerült a népszerű Televíziós Maci — űrruhába, szkafanderbe öltözve. Útitársa a világűrben az olimpiai Miska Maci. Mindkettőről elmondották: jól bírják a súlytalanságot, megbarátkoztak egymással, és teljes jogú űrhajósok lettek. Van velük egyébként egy hölgy is. Farkas Bertalan kislányának babája, akit apuka a kislány kérésére vitt magával pótutasként.” Az űrhajós a Macival a kezében mondott mesét a magyar gyerekeknek.
Talán itt érdemes felvetni: Magyarországon kevés olyan emblematikus személy él, akit az ország apraja-nagyja ismer. Ide sorolhatjuk Mátyás királyt, Kossuth Lajost és Petőfi Sándort. És bár nem történelmi alak, ide sorolhatunk még valakit...
a Maci tulajdonképpen nemzeti szimbólummá nőtte ki magát.
Maci ráncfelvarráson, Paprika Jancsi színre lép
1981-ben a TV Macit csöppet megújították, környezete is modernizálódott és új „alvókája” Csutkababa lett. Ám az újabb Maci hiába tanult gitározni, a gyerekek ezt a mackót kevésbé kedvelték. A TV Maci következő, máig meghatározó verziója 1983-ban született, és végül ez a Maci, a Foky Ottó-féle verzió vált a leghíresebbé.
Érdekesség, hogy a nevezetes zöld pizsamát és a sárga sálat a tervező unokája ihlette. Paprika Jancsi a mackó babájából itt változott társsá, élő figurává. A TV Maci bundája világosabb lett, lábain és kezein ujjakat kapott, és a mackó arckifejezéseivel is tudtak már variálni, hiszen a szemei viaszból készültek, amit a felvételek készítésekor könnyen tudtak alakítani, vagy cserélni – írják a szakértők.
Visszaver minden támadást
A TV Macit 1998-ban elavultnak minősítették és levették a műsorról, de itt nyilvánult meg a nemzeti ikon valódi ereje:
piacgazdaság ide, kábeltévé oda, ezer másik nyugati mesefigura amoda, a Macinak helye volt a magyar emberek szívében,
és a nézők tiltakozása, szeretete végül megmentette őt. Fél évvel később visszakerült a képernyőre. 2000-ben a TV Maci megkapta a hivatalos személyi igazolványát, így ő lett az MTV legrégebbi „munkatársa” .
2012-ben aztán a zöld pizsamás Maci megint lekerült a képernyőről, a kép világ is megújult: Paprika Jancsit végleg kitörölték, előkerült egy macitestvér, a figurák pedig számítógépeznek fogmosás helyett. Slusszpoénként a macigyerekek mese után nem aludni térnek, hanem nekiállnak rajzolni a szőnyegen. Varró Szilvia hangsúlyozza: „Nem elbagatellizálható tény, hogy a régebbi TV Macik szokásait gyerekek ezrei követték, és vették át, de ezektől a TV Mackóktól ilyet tanulni nem tudnak.”
Hamarosan
újra megmutatkozott a Foky-féle Maci immunitása:
engesztelhetetlen nézők serege nyilvánította ki negatívabbnál is negatívabb véleményét az új figurákkal szemben, így az MTVA engedett a nyomásnak és pár hónap elteltével visszatért a zöld pizsamás Mackó a pajtásával együtt.
Tudatformáló, vagy nevelő Maci?
A Maci szerepével kapcsolatban már-már filozófikus gondolatok is fölmerülnek újra meg újra: az egyik véglet szerint az állampárt totális, tudati befolyásolása érvényesült a szerencsétlen mackón keresztül (is). Ezek szerint a készítők szándéka abban merült ki, hogy
„nézőik ízlését és szocialista nevelését a »helyes« irányba tereljék”.
Eszerint ugyan közvetett formában, de igyekeztek a Maci által formálni nemcsak a gyerekek, hanem a felnőttek magatartását is, így a politika számtalanszor befolyásolta a Macit érintő döntéseket.
Más szempontból bár a TV Macinak valóban nevelő szerepe (is) volt, ám egyrészt ezt egyáltalán nem titkolták, másrészt hasznos dolgokat tanított és rögzített, harmadrészt mindezeket hatásosan végezte. „A gyerekek minden este várták a mackót, aki szépen megfürdik, fogat mos önállóan, és szó nélkül elmegy aludni a mese után.
A gyerekek életébe rendszerességet és biztonságot vitt,
hiszen minden este ugyanaz volt a műsor, és a gyerekek, sőt, a felnőttek is nagyon várták” – írja Varró Szilvia.
Ami biztosnak tűnik, hogy a TV Maci egy meglehetősen konszenzusos „dolog”, azon ritkaságok egyike, amire pozitívan, szeretettel, jó szájízzel gondol a magyar társadalom elsöprő többsége.
A Maci nem árpádsávos, nem is szivárványszínű pizsamában jár aludni,
és külön helyet foglal el mindannyiunk emlékeiben – így jelenünkben és jövőnkben is. Örüljünk annak, hogy van egy ilyen konszenzusos Macink.
„Nem késő az Akadémia részéről egy, a marxizmust élesen elítélő nyilatkozatot tenni” – fogalmazott lapunknak az értékvédő szervezet, a CitizenGO kampányfelelőse.
Nánay Mihály szerint a sokévi átlagnak megfelelő volt a szerdai történelem érettségi nehézsége, a feladatok nagy része szövegértéssel, kompetencia alapú módon megoldható volt.
Mark Galeotti szerint az Orosz Föderáció államfője megváltoztatta kormányát, egyesítette az ország védelmi és polgári gazdaságát, hogy állandóan mozgósított állammá váljon.
Leonore Gewessler energiaügyi miniszter a történelmi kudarcokról és a Gazprommal kötött átláthatatlan ügyletekről is beszélt a Zeit Online-nak.
p
0
2
160
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 26 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Bell & Sebastian
2023. április 15. 14:28
Szegény Sandmann (Álomhomokszóró) nem úszta meg élve, pedig volt NSZK és NDK változata is.
A legszürreálisabb számomra Rémusz bácsi meséi volt, talán a körítése miatt, a húgommal a mai napig idézzük a legjobb párbeszédeit. Mondom, Párbeszéd. Az okos nyúl és vágyvezérelt róka esetei.
A Futrinka utca, amire Akitlosz világított rá, volt a legjobb brand alsósoknak. Ármány, rejtély, feszültség, dráma, meg amit akartok.
Az első, fekete - fehér maci idején voltam kisgyerek, minden este néztük, és fogadtunk, hogy a fodros nyakú pöttyös, vagy a sima fehér hálóingét veszi fel, ez a kettő volt neki.
Egy intézmény a Maci, Isten éltesse!
Ami a cikkből kimaradt, hogy Cicavízió is volt a Futrinka utcából szombatonként, amikor a Tv Maci szabadnapos volt.
Az a világ egyetlen gyermekmonoszkópja.
https://www.youtube.com/watch?v=e8BhPQmDYVY