Az Alkotmánybíróság szerint törvényes volt a demonstrációk tiltása a járvány alatt

2021. július 21. 12:16

Hiába tiltakoztak egyes civil szervezetek, hogy a második hullám alatt bevezetett tiltások alapjogsérelmet okoznak. Az Alkotmánybíróság szerint az a gyülekezések korlátozásának alkotmányosan igazolható, legitim célja van.

2021. július 21. 12:16
null
Baranya Róbert
Baranya Róbert

Elutasította a panaszokat, illetve több esetben megszűntette azokat eljárásokat az Alkotmánybíróság, amelyek a gyülekezési jog járványhelyzet alatti korlátozása miatt indultak.

A koronavírus-járvány második hulláma alatt többek mellett a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) és a Helsinki Bizottság is tiltakoztak amiatt, hogy a fertőzésveszély miatt nem lehet – elsősorban persze kormányellenes – demonstrációkat tartani.

Ezek a szervezetek több felhívást is közzé tettek az előző hónapokban, amelyekben „a durva jogsértéssel” szemben alkotmányjogi panasz beadására buzdítottak. 

Ahogy a Helsinki Bizottság egyik februári bejegyzésében is írja,

a gyülekezési tilalom nem felel meg az Alaptörvény követelményeinek, a kormány túlterjeszkedett rendeletalkotási jogkörén,

Ráadásul a szabályozás diszkriminatív, a tilalmat biztosító szankciók pedig „dermesztő hatásúak”.

Pedig, mint írják, lett volna miért tüntetni: a választási szabályok megváltoztatása, a közpénz fogalmának szűkítése az Alaptörvényben, az egyedülállók és azonos nemű párok örökbefogadását, valamint az állami gondozott gyerekek családba kerülését megnehezítő új előírások bevezetése. De szerintük felzaklatta az embereket a Klubrádió kálváriája, az SZFE-s fejlemények, az Ódry Színpad bezárása, az Egyenlő Bánásmód Hatóság megszüntetése vagy számos korrupciós ügy.

A TASZ szerint „álságos arra hivatkozni”, hogy a járványkezelés minden alapvető jogot felülír. Valójában ilyenkor is csak olyan mértékben szabad az állampolgárok jogait korlátozni, ami a veszély elhárításához feltétlenül szükséges.

Felhívásukra többen is éltek a lehetőséggel így például a Szivárvány Misszió, amely a Budapest Pride 2020. december 10-ére meghirdetett tüntetésének megtiltása ellen fordult az Alkotmánybírósághoz.

Bár mivel a panaszok a kormány veszélyhelyzetet megszüntető döntése nyomán okafogyottá váltak – a testület ezért is szüntetett meg több eljárást – a határozatok fontosak, mert nem tudhatjuk, hogy lesz-e a következő hullám, ami egy újabb rendkívüli jogrend bevezetését teheti szükségessé.

Az Alkotmánybíróság nemrég közzétett, elutasító és eljárást megszüntető határozataiban hivatkozik korábbi alapdöntésére, amelyben megállapítja, hogy “a koronavírus-járvány leküzdése, ezen belül az egészségügyi, társadalmi és gazdasági hatásainak a csökkentése, a károk enyhítése olyan célok, amelyek alkotmányosan igazolják az alapjogok korlátozását, így a gyülekezés szabadságának a korlátozását is.

Az alapjog korlátozásának tehát alkotmányosan igazolható, legitim célja van.

Hangsúlyozzák, hogy az Alaptörvény is kiemelten védi a gyülekezési szabadságot, amely azonban  “valamely alkotmányos érték védelme érdekében, a feltétlenül szükséges mértékben, az elérni kívánt céllal arányosan, az alapvető jog lényeges tartalmának tiszteletben tartásával korlátozható.” Az Ab felhívja a figyelmet arra is, hogy a felfüggesztés vagy korlátozás legfeljebb addig állhat fenn, amíg a rendkívüli jogrend elrendelésének feltételei fennállnak és a rendkívüli jogrend kihirdetésre is került.

Az Ab a határozatában kifejtette: a gyülekezéshez való jog gyakorlása – a rendhagyó eseteket leszámítva – emberek egy időben és térben való jelenlétét feltételezi, ami járványügyi szempontból kockázatot rejt magában. Figyelembe kell venni továbbá azt is, hogy a gyülekezésen ténylegesen részt vevők számát előzetesen csak megbecsülni lehet: mivel egy rendezvényhez bárki szabadon csatlakozhat, nem zárható ki annak lehetősége sem, hogy a gyülekezésen többen (esetleg az eredetileg tervezett létszám többszöröse) lesz jelen, amellyel párhuzamosan értelemszerűen a járványügyi kockázat is növekszik. 

A nyitóképen: Résztvevők a Parlamentnél a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) és az Országház között szervezett élőláncon 2020. szeptember 6-án. (fotó: MTI/Mónus Márton)

Összesen 15 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nyugalom
2021. július 21. 16:40
Jakobot megsem büntettek meg!
yndi
2021. július 21. 14:43
Hát ez nem meglepő. Orbán kinevezettjei nem fognak kellemetlenséget okozni a Főninek. Az lenne a meglepő, ha Strasbourgban nem az ellenkező irányban döntenének, és a magyar államnak nem kellene majd pár milliós kártérítést fizetnie a véleménynyilvánítási joguk gyakorlásáért elítéltek számára. Na, az meglepő lenne.
airmax
2021. július 21. 12:57
a majom TASz meg Helsinki Bizottság azt hitte brüsszelben van ahol minden idiótaságuk előtt betérdelnek...
nick89
2021. július 21. 12:47
nick89 2021. július 21. 12:45 @Nehidd El "Egy minimális jogi ismeretekkel rendelkező ember nem képes kimondani olyat, hogy a bizonyítási teher a megvádolton van." Dehogynem! Emlékezz a koncepciós perekre vagy a vagyonosodási vizsgálatokra. Mindkettőnél a "bizonyítási teher megfordult"
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!