Tisza cipő, pécsi kesztyű, Herendi porcelán, Márka üdítő, Nógrádi ropi – néhány klasszikus magyar márka, amely nemcsak hogy túlélte a rendszerváltozást, az azóta eltelt évtizedekben is sikeres tudott maradni. Összeállításunkban ezek történetével és mai helyzetével foglalkozunk.
2023. április 10. 21:00
p
0
1
0
Mentés
Helmeczi Zoltán írása a Mandiner hetilapban.
Ma már a történelem része, hogy a rendszerváltozást követő hónapok, évek térdre kényszerítették a magyar gazdaságot, nemcsak a nehézipart, hanem a könnyű- és az élelmiszeripart is. Szerencsére azonban szép számmal akadnak olyan hazai márkák, amelyek 1989–90 után is talpon tudtak maradni, illetve újjá tudtak éledni, sőt a mai napig meghatározók az adott gazdasági ágazatban. A Mandiner annak járt utána, miként alakult a Tisza Cipő története, hogyan áll ma Pécsett a kesztyű-, Herenden pedig a porcelángyártás, és mi a titka a Márka üdítő, valamint a Nógrádi ropi évtizedek óta tartó népszerűségének.
Tisza cipő: az életérzés
„Minden időben Tisza cipőben. Lehet tél, nyár, eső vagy sár, de én észre sem veszem a Tisza cipőben. Minden időben Tisza cipőben” – szólt a sok évtizedes múltra visszatekintő, ma már legendásnak nevezhető Tisza fülbemászó reklámdalának első pár sora. A kultikus márkának, Magyarország első utcai sportcipőjének a története egybeforr a névadó folyó partján fekvő martfűi cipőgyáréval, ahol 1942-ben kezdődött meg a lábbelik gyártása, bár a jól ismert T logó csak 1971-ben született meg – eleveníti fel a Mandinernek a gyökereket a Tisza cipőket ma gyártó Clash Kft. kereskedelmi vezetője. Minik Géza kiemeli: az akkori modellek közül több némi újragondolással a mai napig őrzi az eredeti Tisza-stílust.
Tizenkét éve tartották az első békemenetet, a rendszerváltás utáni Magyarország legnagyobb tömeget megmozgató civil kezdeményezését. Magyarország maradjon a béke szigete! mottóval különös aktualitással bír a június 1-jén újra megrendezendő esemény.
Június 9-én arról döntünk, kiket küldünk az Európai Parlamentbe. Vajon milyen esélyei vannak a jobboldali pártoknak, hogy leváltsák az egyre ideologikusabb, föderalistább, Európának ártó baloldali többséget? Áttekintettük az 1979 és 2019 közti negyven év választási trendjeit, és értékeltük a kilátásokat.
Finisbe fordul az európai parlamenti és az önkormányzati választás kampánya, egymásnak feszülnek az oldalak, néha már úgy tűnik, nem lehet tovább feszíteni a húrt.
Hány százalékkal lehet elégedett a Fidesz az európai parlamenti választáson? Létezik-e a „kiábrándult fideszes szavazó”? Mit szólnak a Magyar Péter-jelenséghez? Ki a vesztese a fővárosi kampánynak? Vitainterjú Török Gábor elemzővel és Giró-Szász András politikai tanácsadóval.
Aktív fenyegetésről van szó, amely mögött a térségben hosszú ideje aktív érdekcsoport áll – állapította meg az ellenzék külföldi kampánytámogatása kapcsán a Szuverenitásvédelmi Hivatal. A szervezet arra is fényt derített, hogy már Karácsony Gergely 2019-es kampányát is megtámogatták kívülről.
Kilenc nap, tizenhárom társulat, húsz előadás. Június 1. és 9. között újra Jelen/Lét fesztivál a Nemzetiben, ahol a hazánkban élő nemzetiségi színházaké a főszerep. Cigány, szerb, német, szlovák, örmény társulatok villantanak fel egy-egy szeletet jellemzően a saját történeteikből és kultúrájukból.