Ki mossa ki a ruhákat? – Avagy szociális munka a konzervatív értékek tükrében

2019. december 11. 12:23

Fülöp Attila  „Szociális gondoskodás – a közösségépítés első téglája” című írása gondolatok sorát indította el bennem. Kérdéseket, amelyek a karácsonyi jótékonysági dömping közepette – ha ünneprontónak is tűnhetnek, még aktuálisabbak.

2019. december 11. 12:23
Rácsok Balázs

„A szociális gondoskodás ott kezdődik, ahol az ember a saját világából képes kilépni és ráébred: a közösség, amelyben ő él, nem létezhet tőle függetlenül. A közösség ad neki jogokat, de elvár kötelességeket is. ....... A szociális felelősség ezért nem más, mint a közösségért vállalt bátor, aktív segítségnyújtás, így a közösségépítés legalapvetőbb, legelemibb szintje” – írja a szociális ügyekért felelős államtitkár. 

Közösségépítés, bátorság, jogok és kötelességek – újra rádöbbentem, milyen kevés időt is szánunk arra, hogy a szociális munka napi küzdelmeiben alapvető kérdéseket gondoljunk végig; hogy értékeljük, elemezzük a munkánkat. Van bátorságunk megkérdőjelezünk régi berögzült beavatkozási mintáinkat, amiknek sokszor talán nincs is köze a valósághoz, a szükségletekhez, a klienseink igényeihez? Vagy csak úgy tesszük rutinból? 

Hadd idézzem ide a szociális munka etikai kódexének két pontját: 

18. A szociális munkás tevékenységét kliense bevonásával, folyamatos részvételével kell végeznie oly módon, hogy segítse ôt az életét érintő helyzetek felismerésére, ezekben döntések meghozatalára, és a szükséges intézkedések megtételére. 
20. A kliens és a szociális munkás együttműködése olyan formális kapcsolat keretében valósul meg, amely a bizalmon, az őszinteségen és a kliens autonómiájának tiszteletben tartásán alapul. A segítő kapcsolat során törekedni kell a klienssel való egyenrangú kapcsolat kialakítására.

De elővesszük-e az etikai kódexet egy-egy szolgáltatásunk elemzésekor?

Az utóbbi időszakban az európai uniós forrásoknak is köszönhetően számtalan újszerű szolgáltatás kialakításra van lehetőség. A forrás egyik része teljes, új szolgáltatások kialakítását teszi lehetővé, még más források a meglévő szociális ellátórendszer számára teremtenek lehetőséget arra, hogy kipróbáljanak valami mást, hatékonyabbat eredményesebbet. 

Vajon végig gondoljuk-e, hogy amit teszünk, valóban egy átgondolt tudatos folyamat-e, vagy csupán egy saját értékrendszerünk, ötleteink nyomán kialakított „szolgáltatáscsomag”, melyben jól érzi magát a szociális szakember, mert azt érzi, hogy segített, hogy jót tett. De vajon tényleg jót tettünk-e? 

Egy szegregátumban egy projektnek köszönhetően a közösségi térben lehetőség nyílik arra, hogy családok bejárjanak és mossanak. Sok házban nincs víz és áram. Nagy segítség ez a településen élőknek. Nagy zsákokkal érkeznek az asszonyok. A szociális szakember már várja őket. Elveszi tőlük a szatyrokat és megbeszélik, hogy hányra jöjjenek vissza, mikor lesz kész a mosás. Amikor elmennek a tiszta ruhák mellé még egy kis élelmiszert is kapnak...

Elsőre milyen jó programnak tűnik, hiszen a segítségről szól. Ugyanakkor elmondható-e a szolgáltatásról, hogy a kliens bevonásával, az ő folyamatos részvételével történik?

Tiszteletben tartom az autonómiáját? Egyenrangú félként vagyunk benne a kapcsolatban?

Vajon mit szól hozzá az adott település közössége, hogy vannak, akik számára biztosított egy ilyen szolgáltatás, még mások nem vehetik ezt igénybe? 

A szociális munka több szintű tevékenység. Vannak helyzetek, amikor azonnali segítséget kell nyújtani, be kell avatkozni, hogy az életveszélyt elhárítsuk. Számtalan erőforrást hozzáférhetővé kell tenni a segítséget kérők számára, mert akkora a baj, hogy az adott pillanatban csak fogadó félként tud jelen lenni a segítő folyamatban. Ilyen lehet egy súlyos beteg, akinek ki kell váltani a gyógyszerét, tűzifát kell adni valaki számára, mert éjszaka mínuszok vannak, és meg fog fagyni, ha nem segítünk. A támogatott fél ilyenkor részben a segítő beavatkozásainak és a szolgáltatásainak a tárgyává válik. Az adott szolgáltatás forrásai, a szakember kompetenciái döntik el, mi is fog történni és hogyan. Ez rendben is van, amikor egy sürgős helyzetben cselekedni kell. De nem állhatunk meg ennél a szintnél és nem rekedhetünk meg ennél a beavatkozási módnál, még ha sokszor csábító is így segíteni. Az ügyfél hálás, hiszen mindig kap valamit, a segítő szeretettnek érzi magát, és az eredmény is azonnal látható. Gyógyulás, meleg az otthonokban, étel az asztalon, tiszta ruha a szekrényekben. 

De megyünk-e tovább? Előkerül-e a következő szint. Az a szint, ahol az ügyfél fejlődni, tanulni tud, ami hosszú távon is tartós eredményeket tud garantálni. Amivel olyan helyzetbe tudjuk hozni az ügyfelünket, hogy képes lesz döntéseket hozni, képes lesz meglátni a felelősségét abban a folyamatban, aminek most a pillanatnyi eredményét láthatjuk. Tud-e váltani a szociális munkás – aki felelős az általa irányított folyamatért – hogy a passzív segítségnyújtás át tudjon alakulni egy aktív segítő, fejlesztő, tanulási folyamattá?

Tényleg megfelelő ellátást nyújt-e a közösségi tér, jól reagált-e azokra a szükségletekre, amiket a településen talált?

Végiggondolják-e, hogy milyen kompetenciákat vettek ki az asszonyok kezéből azzal, hogy kimostak helyettük? Tiszteletben tartották-e az egyén autonómiáját azzal, hogy szó szerint kiterítették az otthoni szennyest. Mennyire kellett ezt az asszonyoknak szégyenként megélniük? Vajon megkérdezték-e tőlük, hogy ők hogyan szeretnék, hogy mit vállaltak volna azért, hogy ezt a szolgáltatást elérjék. Kíváncsiak voltak-e az ő elképzeléseikre a szolgáltatással kapcsolatban? Tisztában voltak-e azzal, hogy a segélyezés függő helyzetet terem? Tudták-e, hogy a feltétel nélküli adományozásban – jelen esetben az állandó élelmiszerosztásban – a klienssel nagyon nehéz, illetve lehetetlen egyenrangú kapcsolatot kialakítani?   

A szociális munka feladata, hogy egy fejlesztő folyamaton keresztül elvezessük oda az ügyfeleinket, közösségeinket, hogy az egyén képes legyen irányítani saját életét. El kell kerülnünk, hogy a segítés megakadályozza, hogy az egyén képessé váljon, és akarjon a saját életéért, döntéseiért felelősséget vállalni.  

Az Ökumenikus Segélyszervezet gyakorlatban végzett szociális munkájának konzervatív szemléletű víziója több szintű: Az első, hogy létfontosságú támogatást kell nyújtani azoknak, akik önmagukról nem tudnak gondoskodni, akik krízishelyzetben vannak. Ebben a munkában kötelező szerepet kell vállalnia az államnak az egyházi és civil szervezeteknek, valamint a közösségeknek is. 
A vízió második szintje, hogy a biztosított legyen a szociális munka tudatosan átgondolt fejlesztő folyamata, ahol jól végiggondolt szolgáltatások segítik az ügyfelet a tanulásban és fejlődésben, azokkal a célokkal összhangban, melyet az együttműködés során lefektetünk. 

A harmadik szint, „a legmagasabb lépcsőfok”, mely igazán megkülönbözteti a munkánkat a „mindenkinek, mindenből, sokat” szemléletű szervezetekétől – a társadalmi integráció érdekében végzett tevékenység. Ennek során a szociális szakembernek a szolgáltatásokon keresztül egy adott egyént, vagy családot abban kell segítenie, hogy újra aktív tagja lehessen egy adott közösségnek. Hogy a közösségben hasznosnak érezze magát, melyben ő is értéket teremthet, hozzá tud valamit adni a közösség életéhez. A közösség itt jelenthet családot, barátokat, munkahelyi és helyi közösséget.  A családjába visszatérő gyógyult szenvedélybeteg is keresi, hogyan vehet újra részt a családja életében. Ehhez el kell fogadni szabályokat, kereteket, azonosulni kell társadalmilag elfogadott szülői szerepekkel, normákkal és elvárásokkal is. Fontos, hogy ezekben a helyzetekben felvállaljuk azokat a konzervatív értékeket, ami a családot, a hagyományos erkölcsöt, a társadalmi egyensúlyok rendszerét, felelősséget, kötelezettségeket jelenti. Amennyiben ez nem történik meg, a család nem tudja betölteni azt a szerepét melyre hivatott. 

Egyéni felelősség nélkül nincs szabadság

Az egyén akkor tudja szerepét betölteni  a társadalomban, ha rendelkezik megfelelő mértékű szabadsággal. Ez megnyilvánul abban, hogy önálló döntéseket hozhat. Gyakran elfelejtjük, de a döntések meghozatala azzal is jár, hogy az egyénnek vállalnia is kell érte a felelősséget és jól meghatározhatóknak kell lennie azoknak a kötelezettségeknek is, melyet a közösség elvár tőle.

Amennyiben nem támasztunk kötelezettségeket, úgy eltűnik az egyén életéből a felelősség, és ebben az esetben értelmezhetetlenné válik a szabadsága.

A szociális munkás ebben a nemes munkában a katalizátor szerepét kell, hogy betöltse. Felelős a szolgáltatások kialakításáért. Felelős, hogy folyamatosan figyelje, monitorozza, hogy az adott szolgáltatás betölti-e célját. Sok mindent kritizálunk mostanában. Automatikussá vált hogy hibáztatjuk az alapszolgáltatásokat, folyamatosan negatív észrevételeket teszünk az ellátások minőségére, eszközrendszerekbe. Fontos a kritika, ha építő, ha tud továbblépési alternatívákat javasolni. De fontos, hogy kritikai hozzáállást gyakoroljunk szociális munkás személyiségünkkel kapcsolatban is. Megvizsgáljuk, hogy amit csinálunk, azt jól tesszük-e, hogy helyesen értelmezzük-e a szociális munkás küldetésünket. 

A segélyszervezet nem olyan rég kezdett el dolgozni egy nagyváros szegregátumában. Első lépésként kialakította annak lehetőségét, hogy ingyen lehessen mosni és fürdeni a közösségi házban. A szolgáltatás rövid időn belül nagyon népszerűvé vált. Itt akár hátra is dőlhettünk volna, hogy igen, ezt kell itt hosszú távon biztosítani.  A meglévő kapavitások kevésnek bizonyultak. Újra kellett tervezni a szolgáltatás elérést, melybe a helyi közösség is bekapcsolódott. A következő lépésben a segélyszervezet munkatársai házról házra jártak, hogy megismerjük mi az oka annak, hogy ilyen népszerű ez a program. Egyéni beszélgetések, életsorsok, családi tragédiák során értettük, értjük meg a miérteket. Felmérésre kerültek a házak állapotai is. Kiderült, hogy a családok háztartásaiban nagy számában vannak a házban mosógépek, van ahol van víz, áram, de mégis a közösségi házba járnak be mosni. 

A következő lépés megérteni, hogy miért van ez, és eljutni oda, hogy minél kevesebb családnak legyen szüksége arra, hogy a közösségi ház ezen programját igénybe vegye. Hiszen, milyen gyakran mondjuk elcsépelt mondatként azt, hogy a szociális munka azért van, hogy felszámolja önmagát.  

Tehát egy olyan szolgáltatási feltételrendszert kell kialakítanunk, ahol világossá válik a közösség számára is, hogy a segélyszervezet jelenléte azzal a céllal függ össze, hogy ők az életük minél több területén önállóvá és önellátóvá válhassanak. Egyértelművé kell tennünk hogy a közösségtől minél nagyobb részvételt várunk el abban, hogy részt vegyenek a fejlesztő folyamatainkban a munkaerőpiaci szolgáltatásokban, a gyerekfejlesztő programokban, az értékeket közvetítő szabadidős lehetőségekben.  A Segélyszervezet pedig abban vállal felelősséget, hogy  ételt, otthont, esély hármasból az együttműködéseknek köszönhetően minél többek számára az igazi, sorsfordító esély váljék elérhetővé.       

 


*A szerző szociális igazgató az Ökumenikus Segélyszervezetnél

Összesen 35 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Harangláb
2019. december 11. 19:24
Én a nyåri szūnidei ételosztáskor gondolkoztam el azon, hogy jól van ez így, hogy az otthon ücsörgő munkanėlküli anyukånak kész ėtelt adunk alapanyagok helyett, had unatkozzon a szabadidejėben...
Harangláb
2019. december 11. 19:21
Hallottam olyan segėlyezett nagycsalådról is, ahol folyamatosan kaptak ruhaadomånyt,xezért nem is mostak, csak mindig kidobtåk...
Leskelődő
2019. december 11. 18:47
Jó írás, szívesen olvasnék máskor is a szerzőtől.
raber
2019. december 11. 14:26
Hülye ez a a nyugati világ. Amikor megtörténhet, hogy a jó erőben lévő migránsok naphosszat vakaróznak a befogadóállomáson, hőbörögnek a lassú internet miatt, és molesztálják a fehér takarítónőket. Kinek az ötlete volt, hogy életerős emberek mocskát fehér őslakosok takarítsák el? Na ilyen az is, hogy ki mos ki életerős emberek helyett Mo.on. Lehet mosodát fenntartani, de az a minimum, hogy mindenki maga intézi az ügyeit ott.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!