2021. november 15-től a kilencvenötös oktánszámú motorbenzin, valamint a dízelgázolaj lehetséges legfelső árát literenként 480 forintban határozta meg még az előző Orbán-kormány.
Az ársapkának köszönhetően sokáig Magyarországon lehetett a legolcsóbban tankolni. Azonban a hatósági árazás miatt szépen, lassan megszűnt az üzemanyagimport. Időközben Oroszország ukrajnai háborúja miatt bevezetett EU-s szankciók felnyomták az energiaárakat. A kiesést a hazai olajvállalat nem tudta pótolni, a pánikfelvásárlásokat ugyancsak nem tudta kezelni: készlethiány alakult ki.
Ezért december 6-án a kormány a Mollal közös tájékoztatóján bejelentette: a szankciók miatt kivezetik a benzinárstopot.
: a szankciók miatt kivezetik a benzinárstopot.
Ugyanakkor az egyes élelmiszerekre (kristálycukor, búzafinomliszt, napraforgó-ételolaj, sertéscomb, csirkemell, 2,8 százalékos tehéntej, tojás, étkezési burgonya) vonatkozó hatósági árak továbbra is érvényben vannak.
Van rajta sapka, nincs rajta sapka, sehogy se jó az ellenzéknek
Egyes ellenzéki pártok egy éve még szorgalmazták, mi több, helyes döntésnek tartották a benzinárstopot. Például a jobbikos Z. Kárpát Dániel: „És bár a benzinár befagyasztását egyáltalán nem tartjuk hosszú távú megoldásnak, mégiscsak egy általunk javasolt tüneti kezelésről van szó, ami teret nyit afelé, hogy mind a benzin jövedékiadó-tartalmát, mind az áfatartalmát el lehessen kezdeni csökkenteni.
Végre egy értelmes háború a Fidesz-KDNP számára Brüsszellel!”
Majd, mikor ezen a héten a kabinet eltörölte a hatósági árat, a párt már azt írta a közösségi oldalán a tizenhárom hónapig élő intézkedés kapcsán: „Az éj leple alatt sunnyogva bejelentették, hogy befuccsolt a kommunista módon használt üzemanyag-ársapka.”
Nem így a Gyurcsány Ferenc-féle Demokratikus Koalíció, amely a hatósági ár bevezetését ellenezte, de annak kivezetését már megszorításnak, benzinár-emelésnek titulálja. „A kormány kétszáz forinttal emeli a benzin árát. Folytatódnak a megszorítások és a hazudozás” – mondta Molnár Csaba, a Gyurcsány-párt európai parlamenti képviselője.
Mindez annak tükrében érdekes, hogy a DK részéről korábban többen támadták az ársapka bevezetését. Dávid Ferenc, a párt gazdasági szakértője, parlamenti képviselője idén nyáron még azt mondta:
nyugodtan az egekbe lehet emelni a benzin árát, a magyarok úgyis kifizetik majd.
A Magyar Nemzet emlékeztet, Dávid a Szeged TV adásában is úgy fogalmazott, a hasonló intézkedések nem fenntarthatók, ezért a versenypiaci árakat ráterhelné a lakosságra, amelynek minderre a spórolást javasolta ellenszerül.
Hasonlóképp fogalmazott már júliusban Barkóczi Balázs szóvivő is, aki szerint az, amit „most csinált a kormány, hogy ársapkát vezetett be, és főleg a benzináraknál, az üzemanyagáraknál, az energiahordozóknál, ez egyrészt azzal járt, hogy korlátozzák a felhasználható benzin mennyiségét, másrészt pedig áruhiány lépett fel, és nem ellátási problémák miatt”.
A Jobbikhoz hasonlóan egykoron az MSZP is saját sikerének tartotta az ársapka bevezetését. A szocialisták egy éve még úgy fogalmaztak, „rengetegszer elmondtuk az elmúlt napokban, hogy tarthatatlan a benzinár, és azonnali kormányzati beavatkozásra van szükség. A Fidesz-kormány végre belátta, hogy igazunk van, nem tudjuk, mi tartott eddig, hogy meghozzák a döntést”.
Nyitókép: Facebook